Jak malować pointylizmem
Pointylizm to technika malarska, w której małe kropki koloru są używane do tworzenia artystycznego obrazu. Pointylizm opiera się na założeniu, że dwa kolory umieszczone blisko siebie lub tylko nachodzące na siebie stworzą z daleka iluzję pojedynczego, zmieszanego koloru. Georges Seraut spopularyzował pointylizm w XIX wieku swoimi postimpresjonistycznymi obrazami pełnymi światła i żywiołowości. Chociaż pointylizm jest czasochłonną metodą malowania, rezultaty mogą być satysfakcjonujące dla obiektów najlepiej uchwyconych w świetlistych, czystych kolorach. Każde medium malarskie może być wykorzystane w pointylizmie, w tym olej, akryl, akwarela i gwasz.
- Pointylizm jest techniką malarską, w której małe kropki koloru są wykorzystywane do tworzenia artystycznego obrazu.
- Pomimo, że pointylizm jest czasochłonną metodą malowania, wyniki mogą być satysfakcjonujące dla tematów najlepiej uchwyconych w świetlistych, czystych kolorach.
Zarysuj temat swojego obrazu na przygotowanym płótnie, panelu lub desce. Użyj ołówka lub węgla drzewnego zaostrzonego do drobnego punktu i bardzo lekkiego dotyku. Nie cieniuj i nie zaznaczaj wartości, tylko obrysuj i umieść istotne szczegóły.
Zmień farby na swojej palecie w kolejności koła barw: Permanent Violet, Ultramarine Blue, Viridian, Cadmium Yellow, Yellow Ochre, Cadmium Red i Alizarin Crimson. Umieść kolory na tyle daleko od siebie, że nie będą się mieszać na palecie.
Naładuj na pędzel z okrągłym włosiem medium i wymieszaj je z jednym z kolorów farby. Zacznij nakładać ten jeden kolor tam, gdzie jest to właściwe, używając jednolitych kropek farby. Gęsto nakładaj kropki, jeśli ten kolor reprezentuje podstawowy odcień obiektu. Jeśli kolor ten jest tylko niewielkim elementem w danym fragmencie obrazu, nałóż kropki w mniejszej ilości.
- Zmień kolory na swojej palecie w kolejności zgodnej z kołem barw: Permanent Violet, Ultramarine Blue, Viridian, Cadmium Yellow, Yellow Ochre, Cadmium Red i Alizarin Crimson.
- Gęsto nanieś kropki, jeśli ten kolor reprezentuje podstawowy odcień obiektu.
Kontynuuj pracę z czystym pędzlem, przechodząc do kolejnego koloru. Wykorzystaj teorię koła barw przy wyborze koloru kropek, które mają być umieszczone obok siebie, aby stworzyć iluzję mieszanki kolorów. Kropki czerwieni kadmowej i błękitu ultramarynowego stworzą wrażenie purpury, gdy patrzysz na nie z daleka. Umieść kropki blisko siebie lub ledwo się stykające, ale nie nakładaj warstw farby ani nie pozwól jej mieszać się na płótnie.
Twórz dynamiczne cienie, umieszczając obok siebie kropki w kolorach komplementarnych, takich jak Viridian i Cadmium Red lub Cadmium Yellow i Permanent Violet. Do ciemnych przejść użyj Błękitu Ultramarynowego, Permanentnego Fioletu i Karmazynu Alizarynowego. Kontynuuj pracę, aż cała powierzchnia obrazu będzie równomiernie pokryta kropkami farby, z wyjątkiem obszarów jasnego światła lub rozjaśnień, gdzie biel czystej powierzchni obrazu powinna się prześwitywać.
TIP
Próbuj kombinacji kropek koloru na skrawkach płótna lub papieru, zanim zastosujesz je w ostatecznej pracy. Testowanie pomoże Ci określić, które odcienie połączą się z powodzeniem, aby stworzyć pożądane kolory. Często odsuwaj się od obrazu, aby sprawdzić postępy i określić, jak dobrze kropki koloru łączą się ze sobą, tworząc udaną iluzję wizualną.