Strona główna > Styl życia > Dlaczego Farba Łuszczy Się Z Moich Obrazów Olejnych?

Dlaczego farba łuszczy się z moich obrazów olejnych?

Właściwie wykonane obrazy olejne są trwałe, odporne na wilgoć i są w stanie wytrzymać setki lat użytkowania. Jednak niewłaściwe materiały lub niewłaściwa technika malowania mogą prowadzić do problemów. Niektóre obrazy olejne łuszczą się, pękają i pękają. Stan ten, zwany rozwarstwieniem, występuje wtedy, gdy poszczególne warstwy farby odklejają się od siebie, od podłoża lub ziemi. Problem ten może mieć kilka przyczyn.

1

Podłoże

Tradycyjnie w malarstwie olejnym stosowano podłoże z kleju z króliczej skóry połączonego ze zmielonym marmurem lub kredą. Podłoże to nazywane było gesso i dawało gładką, białą, nieelastyczną powierzchnię malarską. Na obrazach panelowych, grunty z króliczej skóry nie sprawiają większych problemów. Jednak na płótnie są one mniej elastyczne niż płótno i farba olejna, co powoduje pękanie i inne problemy. Nowoczesne grunty akrylowe wykorzystują drobny biały pigment w plastikowym spoiwie akrylowym. Materiał ten jest bardziej elastyczny, ale nadal może powodować rozwarstwienia. Według Queen's University, farby olejne zawierające mydła metaliczne z czasem łuszczą się i pęcherzykują od gruntów akrylowych.

  • Tradycyjnie, obrazy olejne używały gruntu z kleju ze skóry królika w połączeniu ze zmielonym marmurem lub kredą.
  • Jednakże na obrazach na płótnie, mają one tendencję do bycia mniej elastycznymi niż płótno i farba olejna, czasami powodując pęknięcia i inne problemy.
2

Medium

Wszystkie farby olejne wymagają medium. Proste media do malarstwa olejnego składają się z oleju lnianego lub oleju lnianego i żywicy. Jednak bardziej złożone media mogą zapewnić specjalne korzyści, takie jak szybki czas schnięcia lub gładsze malowanie. Niektóre media specjalistyczne dają atrakcyjne rezultaty i ułatwiają malowanie, ale są uważane za niearchiwalne w czasie. Przyczyniają się one do pękania i rozwarstwiania obrazu. Należą do nich: medium Maroger, wczesne XX-wieczne medium malarskie na bazie ołowiu, które daje gładkie pociągnięcia, ale łuszczące się obrazy, oraz medium na bazie napretanianu ołowiu. Unikaj stosowania tych szybkoschnących materiałów do bardziej archiwalnych obrazów. Modyfikowane olejem media alkidowe również czasami powodowały rozwarstwienia, szczególnie w obrazach wielowarstwowych.

  • Wszystkie farby olejne wymagają medium.
  • Niektóre specjalistyczne media dają atrakcyjne rezultaty i ułatwiają malowanie, ale z czasem są uważane za niearchiwalne.
3

Technika

Nawet bardzo tradycyjne obrazy olejne na panelach lub obrazy wykonane przy użyciu bardzo stabilnych mediów mogą ulec rozwarstwieniu, jeśli są nieprawidłowo nakładane. Wszystkie farby olejne muszą być nakładane zgodnie z zasadą "tłuszcz nad chudym". Niektóre pigmenty, takie jak umber palony, wchłaniają mniej oleju niż inne, tworząc mniej elastyczną warstwę. W malarstwie "fat over lean" używa się więcej oleju w kolejnych warstwach, a mniej chłonne pigmenty umieszcza się w niższych warstwach. Zapobiega to przesuwaniu się elastycznej warstwy spodniej i pękaniu nieelastycznej warstwy wierzchniej. Nakładanie grubych warstw farby na cieńsze również powoduje mniej pęknięć i rozwarstwień niż stosowanie lukrów na grubą farbę.

  • Nawet bardzo tradycyjne obrazy olejne na panelach, lub obrazy wykonane przy użyciu bardzo stabilnych mediów, mogą się rozwarstwiać, jeśli są niewłaściwie ułożone.
4

Konserwacja

Naprawa rozwarstwionego obrazu może być bardzo trudna. Według J.M. Culvera, mieszanina żywicy dammar i wosku pszczelego, nałożona na płótno, może pomóc w przywróceniu łuszczącej się farby do podłoża. Ten środek naprawczy należy podgrzać, rozcieńczyć terpentyną i ostrożnie nanieść pędzlem na łuszczące się miejsce. Spłaszcz łuszczącą się farbę rozgrzanym nożem do palet, a następnie po wyschnięciu naklej na to miejsce papier. Nałóż mieszankę dammar na tył płótna, a następnie wyprasuj obszar za pomocą żelazka elektrycznego. Po ostygnięciu należy zmyć papier. Niektórzy specjaliści od konserwacji używają również epoksydów, niekurczliwych materiałów, do przyklejania łuszczącej się farby. Jednakże, epoksyd jest bardziej trwały niż mieszanka dammar. Jeśli masz wątpliwości, zabierz uszkodzony obraz do profesjonalisty w celu konserwacji.

  • Naprawa rozwarstwionego obrazu może być bardzo trudna.
  • Według J.M.
  • Culvera, mieszanka żywicy dammar i wosku pszczelego, nałożona na płótno, może pomóc w ponownym przytwierdzeniu łuszczącej się farby do podłoża.

By Viafore

How to Plump Up Cushions :: Jak chronić żywiczne statuetki zewnętrzne
Przydatne linki